למה הילד שלי מצייר בשחור?

צבע הוא אנרגיה!
למשל: כשרוצים לעצור נהג במקום מסוכן בכביש, מציבים לו תמרור בצבע אדום, אדום-עצור! (האבן רובין – באבני החושן היא אבן אדומה שסגולתה כעוצרת נפלים). אדום הוא הצבע שדוהה ראשון לפני כל הצבעים. כי הוא קולט אליו את מירב קרני האור. ולכן הוא בולט מכולם. לעומתו, הצבע השחור קולט אליו הכל! ולנו הוא נראה כ-כלום.
לכל מטבע שני צדדים:
שחור הוא צבע עוצמתי לטוב או למוטב. מצד אחד, הוא אסוציאציה של 'קודש': תפילין, אותיות של ספר תורה.
אך שחור הוא גם אסוציאציה של העדר, פחד (חושך..), דכדוך, וחוסר אונים. ילד שאוהב את הצבע השחור נשאל עליו, האם זוהי תופעה תקופתית או תמידית? האם התנהגותו משדרת דכדוך או שמחת חיים? התשובות לשאלות אלו יובילו אותנו להחלטה, האם הוא צריך עזרה, או שזהו מצב רגעי ויעבור לו בס"ד מעצמו.
 

אני לא מסוגלת לצייר אנשים. רק בעלי חיים, ומעדיפה ציפורים מדוע?


רוב בני האדם, למעט אלו שהקב"ה חנן אותם בכישרון ציור, אינם מציירים דמויות.
הסיבה לכך היא הידיעה, שגם אם יתאמצו, לא יגיעו לתוצאה משביעת רצון.
הציור יהיה רחוק מהמציאות, ויגרום לגיחוך או אכזבה.
קל יותר לצייר בעלי חיים, כיוון שבציור כזה יש פחות השלכה ריגשית אישית, כאשר התוצאה רחוקה מהמציאות.
בציור בע"ח, מוצאים תופעה הנקראת: "האנשה" ופירושה: השלכת תכונות או רגשות אנושיים על הציור.
יש אנשים המציירים חפצים או דוממים אחרים, ומוסיפים בציור, סימול של האנשה. כמו: הבעת פנים, תנועה, או סימן חיות אחר. ציורים אלו מביעים ומשקפים בברור את רגשות המצייר ותחושותיו.
ציפורים הן "עם" מתוק ופחדן. ויותר מכך, הן "עם" שמח ומשרה שמחה בסביבתו.
ציפורים נשמעות היטב בבוקר בזמן שמתחדש היום. הן כאילו מנבאות: "בשורות טובות! בשורות טובות!".
בעלת הציור, שמעה את הדברים והגיבה ספונטנית: אני תמיד מאחלת לכולן,
"בשורות טובות" !

הילד שלי צייר עץ וענפים נופלים. הוא צייר קו, ותירץ: "הענף היה למעלה, על העץ, והוא נפל לפה, למטה!" אשמח לדעת מה זה אומר.

ענף הוא חלק מהעץ, "כי האדם – עץ..." לילד היה חשוב לציין שהענף שייך לעץ הזה. הוא היה שם למעלה ועכשיו הוא לא! זאת אומרת: חלק ממה שהיה שייך לי - נפל, ניתק ממקומו, לא מחובר אלי!
יתכן והילד חווה סוג של אובדן, אכזבה, הלם מהחסר. זהו ילד בכתה א'. חלק מחבריו ל'מכינה' הלכו לכתה א' במקומות אחרים, והם חסרים לו! אם הילד מצייר תמיד ענפים / עלים / פירות נופלים, הילד חש שאין לו כלים להתמודדות עם אכזבה או הפסד באופן רגוע ומובן מאליו.
ניתן בהחלט לעזור לו, ולהביאו למסקנה ש'אובדן' הינו חלק ממכלול התרחשויות במציאות, ואפשר לקבלו בנחת ובשלוה.

בתקופה האחרונה אני מציירת נדנדות! זה מפליא אותי, כי אני אוהבת יציבות. ולאו דווקא אוהבת להתנדנד, מהו הצורך הבלתי נשלט לצייר כך?

 יציבות ונדנדה הם לא סתירה!
ציור של נדנדה אומר, בדרך כלל: "אני צריכה, כרגע, בתקופה העמוסה הזאת, מ-נ-ו-ח-ה!"
נדנדה היא מתקן נחמד המנתק את היושב עליו מהקרקע וגורם לו רוגע והנאה מהמונוטוניות של התנועה.
ההתנתקות, לא סותרת את היציבות של היושב על הנדנדה! כמה זמן מתנדנדים? לא הרבה ! את זקוקה למנוחה, אבל יותר להתנתקות. גם אם היא רק לזמן קצר, ומידי פעם, היא יעילה!


הבן שלי מצייר כלי רכב צבאיים מה זה אומר?

 כלי רכב נותן לנוהג בו תחושת מנהיגות: "אני נהג, אני נוהג אני מנהיג! אני מוביל! אני אחראי על היושבים מאחורי, ומחליט בשבילם איך ולאן יגיעו!".
צבא וכל הקשור אליו, נותנים (לפעמים בטעות) תחושה של כח!
טבעי הדבר שבנים יזדהו עם שני הדברים יחד.
יפה לראות בציור הספציפי, שהמצייר לא מתכנן להיות "מלך הכביש". יש לו מידות טובות, והוא מאפשר גם לאחרים לנהוג כרצונם.

יש לו התלבטות עכשווית לגבי העתיד שלו. ההתלבטות גורמת לו לפחד "מה יהיה?, אין לי ידיעה ברורה באיזה כיוון לבחור". זה קשור גם ליציאה מהבית.
לזכות הוריו יאמר, שהוא מעדיף את קרבתם ואת ההישענות עליהם על פני התרחקות דרסטית.
האמא הנדהמת לשמיעת הדברים, הגיבה מיד:" הוא קיבל תשובות חיוביות מכמה ישיבות! ועדין לא גיבשנו החלטה לאן יפנה".

בתי המתבגרת מציירת אוניות בשקיעה, מה זה אומר עליה? זה טוב?

הציור משקף מצב. טוב או לא, זה רק פרשנות!
ומי בכלל בטוח שהיא מציירת שקיעה? אולי ציירה זריחה?
לכל מטבע שני צדדים! אחרי שקיעה, תבוא ברחמיו, בטובו, תמיד-זריחה!
גיל ההתבגרות הוא זמן טבעי ורגיל לכל מיני שקיעות. הילדות ומרץ הנעורים מפנים את מקומם לבגרות הזורחת ועולה.
שקיעה מאפשרת זריחה של משהו חדש!
אוניה היא כלי שייט כבד וגדול, השט במרחב על מנת להעביר משא ממדינה למדינה רחוקה יותר.
לנסיעה באוניה קודמת החלטה כבדת משקל. מכוון שאוניה גורמת לנוסע בה שינוי משמעותי במקום בו הוא יהיה.
ציור כלי תחבורה ימי יצביע על רצון עז לשינוי. אם המציירת היא מתבגרת, טבעי הדבר שמחשבות על שינוי, מכל סוג שהוא, מעסיקות אותה.
ואם היא רוצה שינוי, שאין באפשרותה לבצע, נכון לתת לה לגיטימציה לרצות את השינוי ולא להילחם בעובדה שהוא לא אקטואלי, אלא להסביר לה שהשינוי קיים ואפשרי, אבל לא כרגע, וברצות ה' יתברך יתממש בעתיד.

אודה לך מאוד אם תסבירי לי, מדוע הילדה שלי מציירת עץ עם המון פירות גדולים וזהו?

פרי הוא תוצר של השקעה!
היה מי שזרע, שתל, השקה והשקיע אנרגיה, זמן, משאבים ומאמץ על מנת להנות מפירות עמלו.
עץ המורכב מגזע, נוף ופירות התופסים מקום נרחב משטחו, ללא ענפים/ עלים/ פרחים ושאר פריטים בתוך נוף העץ, יצביע על ילד עם "פתיל קצר".
קשה לו לחכות לתהליך. הוא רוצה או צריך תוצאה, כאן ועכשיו!
למה? כי התוצאה מאשרת את המעשה או את המאמץ שלו. ומביאה מחמאה!
אפשר לעזור לו להבין, שעצם העשייה מביאה סיפוק גם אם אין לה תוצאה.
אפשר להתאמץ, ולהנות תוך כדי כך מהיצירה בלי לחכות לאישור חיצוני.
סיפוק שאינו תלוי בהערכה,
הוא קנין איכותי וקיים לאורך זמן.
נרגיל אותו לצעוד בסבלנות
ולהנות גם מהדרך אל המטרה.